تبلیغات
شیر مرغ تا جوووون آدمی زاد - مادها
آرشیو مطالب
آمار
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
آمار و امكانات
طراح قالب




Powered By
RozBlog.COM

تبلیغات
تبلیغات
مادها

برای خواندن مطلب در مورد قوم ماد به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

اقوام  بومی ایرانی :

 

گوتیان ، سوباریان ، حوریان ، میتانی ها ، مانناها و اورارتوﺌیان ساكنان پیش از ورود آریایی ها و پیش از مادها در فلات ایران و در ضلع غربی این فلات بودند .

 

 

 

مادها :

 

مادها گروهی از آریایی ها  بودند كه به تدریج در غرب ایران ساكن شدند . آنها به خانواده اهمیت بسیاری داده و در خانواده همگی تابع بزرگ خانواده بودند . هر خانواده چرا گاه های مخصوص دام های خود داشت و برای حفاظت از آن ها ، دهكده هایی به وجود آمده بود .

مادها علاوه بر وجود اختلافات داخلی ، بیشتر مورد هجوم آشوری ها بودند . آنها  برای مقابله با دشمنان تصمیم گرفتند با یكدیگر متحد شوند . آنان در محلی جمع شدند و دیاکو را به فرمانروایی برگزیدند و او نیز دهكده ای را به عنوان پایتخت خویش قرار داد . از آن پس این دهكده را هگمتانه یعنی محل اجتماع مردم نامیدند . هگمتانه در محل شهر همدان امروز واقع بود .

سرزمین ماد در كتیبه عصر هخامنشی تحت عنوان ( مادا ) آمده است .  به تعبیر وسیع تر ( امّان ماندا ) كه به كل سرزمینهای شمال غربی ایران اطلاق می شود . كه در سده ی هشتم پیش از میلاد شخصی به نام دیاكو قبایل ایرانی را متّحد كرده و دولتی را به وسیله این اتحاد به وجود آورد .

 

سرزمین مادها :

 

مراكز حكومت مادها را می توان اكباتان و رگا ( ری نزدیك تهران ) دانست .

نواحی تحت حكومت و سكونت مادها را می توان به روستاها و مناطق كوچك و بزرگ كرمانشاه ، همدان  و اصفهان تٲیید كرد البته همه مناطق كردستان ، شمال لرستان ، آذربایجان و تهران مادی بوده است .

اكباتان و بقیه سرزمین مادها تشكیل ده ساتراپی ( استان ) را می داده و ساكنان آن ملزم به پرداخت چهارصد و پنجاه تالان نقره مالیات بوده اند و لباس و شیوه ی مسلّح بودن آنها به تفكیك در نقوش تخت جمشید به تصویر كشیده شده است .

 

مادها دو قرن آغازین حكومت خود را آن گونه كه تاریخ و منابع تاریخی نشان می دهند در جنگ با آشوریان سپری كرده اند . ولی در طی این نبردها شاهان آشور موفق نمی شوند كه مناطق سكونت و اداره مادها را به خاك خود اضافه كنند و آن را به آشور ملحق كنند .

به طور كلی تا چه اندازه آشوریان بر اثر حملات نظامی خود به سرزمین ماد و به طرف شرق بین النهرین پیشروی كردند مشخص نیست .

امپراطوری مادها به عنوان براندازنده ی  یكی از قهارترین دولت های روی زمین یعنی دولت آشور در اواخر سده هفتم پیش از میلاد است . دولت ماد دارای شاهك های متعددی بود .  

 

دلایل قدرتمند شدن مادها :

 

ساختن قلعه ها و دژهای بزرگی در كوهستان ها .

متحد شدن مادها با یكدیگر و ساختن دیوار به  دور شهر هگمتانه .

پارس ها و پارت ها به خاطر اتحاد در برابر دشمنان حاضر به اطاعت از مادها گردیدند .

 

انگیزه وحدت قبایل ماد :

 

مادها هنگامی كه بصورت پراكنده و در اجتماعات قبیله ای زندگی می كردند از بی قانونی هایی  كه بر  سرزمین آنها حاكم بود رنج می بردند و این تنها مشكل قبیله ی خاصی نبود ، بلكه همه ی قبایل از این وضعیت نا خشنود بودند .

دیااكو به عنوان عضو یكی از قبایل ماد كه در مناطق كوهستانی زندگی می كرد پیش از آنكه به رهبری قبایل ماد برگزیده شود ، از نام و احترامی میان مادها برخوردار بود . البته خود او نیز شاهد ستم ها و تجاوزات این قبایل ( مادها ) نسبت به یكدیگر بود . البته باید به این نكته توجه كرد كه تمامی قبایل ماد دارای استقلال بودند .

دیااكو در اندیشه تاسیس حكومتی واحد و یك نفره بود . در حالی كه مادها در آن زمان در روستاها بصورت پراكنده زندگی می كردند . او از اعتبار و شهرتی كه در میات قبایل ماد داشت بهر برد تا مادها را متّحد كند . او خود را به عنوان فردی كه علاقمند به حاكمیًت عدالت و وحدت بود به مادها معرفی كرده بود و از این بابت انسان خوش نامی به حساب می آمد . او از این حقیقت آگاه بود كه چگونه انسانهای مظلوم و دارای حقّ از بی نظمی ، بی قانونی و ظلم رنج می برند . وقتی مادهای ساكن در همان روستا ( روستای كه دیااكو در آن می زیست ) از نیّت او آگاه شدند با شناختی كه از او داشتند وی را به عنوان داور خویش برگزیدند .

دیااكو كه در اندیشه گرفتن قدرت بلامنازع جهت حكومت بر مادها بود و تقسیم قدرت و مداخله در امور اجرایی حاكمیّت را جایز و مطلوب نمی دانست ، با اعمال درستی و عدالت و فروتنی این رهبری را به عنوان ( داور ) پذیرفت . این كار وی احترام زیادی را برای وی در برداشت و این اقدام او به اندازه ای تحسین برانگیز بود كه ساكنان روستاهای دیگر را جذب وی كرد و بر آن شدند به جمعی بپیوندند كه دیااكو داور و ریش سفید آنان بود .

تبلیغات مردمی برای حمایت از دیااكو در میان مادها آن چنان گسترش یافت كه مادها گروه گروه به سوی او رفتند و منازعات و مشكلات خود را در نزد او مطرح می كردند و با او در میان می گذاشتند .

دیااكو تنها به عنوان داور در میان قبایل ماد به حساب نمی آمد . بلكه او پشتوانه محكم و نیرومندی برای انجام دادن و سازماندهی مادها جهت ایستادگی در برابر دولت های نیرومند آن زمان بود .

وحدت مادها در آن مقطع از زمان امری اجتناب ناپذیر و ضروری بوده است . شمار مراجعه كنندگان به دیااكو و كسانی كه به او می پیوستند به طور چشم گیر و باورنكردنی افزونی می یافت و به حد بی شماری درآمد . مادها عملاً تجربه كردند كه دیااكو به امورات مربوطه رسیدگی به اختلافات میان مادها كاملاً مسلط است و و رای های او در رسیدگی به شكایات كاملاً عادلانه بود و با موازین عدالت مطابقت داشت و كاملاً رضایت آنها را جلب كرده است . دیااكو به تدریج به این نتیجه رسید كه فشار كارها و افزایش مراجعات به حدّی است كه او توان ایستادگی و ادامه این كار را در مقام داوری میان مادها ندارد . او تدبیری اندیشید تا از زیر بار این مسئولیت سنگین كنار گیری كند . با كنارگیری دیااكو از این مسئولیت سنگین دوباره بی قانونی در میان مادها وسعت پیدا كرد و حتی بیشتر از پیش شد . با این وصف مادهای ساكن در روستاها در كنار یكدیگر جمع شدند و به گفتگو پرداختند و بر آن شدند كه پادشاهی را انتخاب كنند تا بر آنها حكومت كرده و ناظر بر اعمال آنها و اوضاع جامعه ماد باشد . این كار موجب استقرار و ایجاد دلگرمی و تثبیت امنیّت شده و مردم می توانند به كارهای گذشته خویش بپردازند و ناگزیر به ترك خانه و كاشانه خود نمی گردند . در نهایت این دیااكو بود كه به عنوان پادشاه از طرف افراد حاضر در این گفتگو معرفی و برگزیده گردید .

پس از آنتخاب دیااكو و پادشاهی وی به دستور او كاخی كه شایسته مقام سلطنت باشد برای وی ساختند و علاوه بر این دستور داد كه كاخ وی توسط كمانداران محافظت شود . مادها به دستور پادشاه در همان جایی كه دیااكو انتخاب كرده بود كاخی استوار و بزرگ ساختند . دیااكو این اختیار را یافت كه از میان كمانداران ماد برترین آنان را برگزیند . وی پس از اینكه بر مسند حكومت استقرار یافت ، از مادها خواست كه شهر واحدی بسازند و همه توان خود را در این راه به كار بگیرند و تا به این هدف محقّق نشده است به كار دیگری نپردازند . مادها در این خصوص هم به فرمان او گردن نهادند و با كمال اشتیاق به ساختن شهر مورد خواست شاه اقدام نمودند . كه بعد ها به  عنوان پایتخت آنها در تاریخ معرفی شده است .

او دیوار محكمی ساخت و شهری فراهم كرد كه امروز اكباتانا نامیده می شود . در این شهر دیوارهای دایره ای شكل در درون یكدیگر قرار دارند . این بنای بزرگ به گونه ای طراحی شده است كه هر دیواری از دیوار پیش خود بلندتر است . زمینی كه این شهر با این دیوارهای بلند بر روی  آن ساخته شده تپّه است . البته به نظر می زسد كه مرئم نیز در این كار سهمی داشته اند و برای اینكه شهر بر بلندی ساخته شود تپّه را عظیم تر كرده اند . تعداد دیوارهای دایره ای هفت است . كه در میان اندرونی ترین دیوار كاخ شاهی و گنجینه ها قرار داشتند . بلند ترین دیوار این بنا با دیوار آتن برابر است . كنگره های بالای هر دیوار رنگ ویزه ای دارد . اولی سفید ، دومی سیاه ، سومی سرخ ، چهارمی آبی ، دیوار پنجم قرمز روشن و دو دیوار آخر یكی سیمین و دیگری زرّین است .

 این بنای دیوار دار را دیااكو به عنوان كاخ خویش ساخت و بقیه مردم را در اطراف آن سكنی گزیدند . وقتی كار ساختمان این بنا به پایان رسید دیاكو فرمانهای زیب را صادر كرد :

نخستین فرمان او این بود كه هیچ كس نباید به قصر اقامت گاه پادشاه وارد شود . و همه باید درخواست های خود را به وسیله ی عواملی كه به وسیله او تعیین شده اند به استحضارش برسانند .

كسی نباید به شاه نگاه كند . گرچه این فرمان برای همگی توهین آمیز بود

كسی نباید در برابر شاه بخندد و آب دهان بر زمین بیندازد .

 

وی با چنین منزلتی خود را از نظرها پنهان می كرد ، البّته نه به این منظور كه یاران ، هم قطاران و هم سنّان خود را آزرده كند .

دیااكو نیك می دانست كه اگر اطرافیان و یاران لایق خود را بیازارد این امكان وجود دارد كه آنها از وجهه و منزلت او بكاهند ، لذا او این امر را بدان جهت صادر كرد كه در نظرهای مردم بصورت انسانی خارق العاده جلوه كند . آنگاه كه دیااكو به اجرای فرمانهای خود دست یافت و خود را پادشاه قاطع و موفق دانست ، بر آن شد كه قوانین را با قاطعیّت اجرا كند . مردم باید شكایات خود را كتباً بنویسند و به نزد او فرستاده و او به شكایات انان رسیدگی كند . رٲی خود را صادر و به آنان ابلاغ می نمود . تصمیمات و دستورات او لازم اجرا بود و كسی را یاری سرپیچی از آنان نبود .

دیااكو این گونه با محاكم قضایی و امور حقوقی جهت اجرای عدالت برخورد می كرد . آنكه خطا می كرد ، گستاخی می نمود و از فرامین او سر بر می تافت متناسب با گناهی كه مرتكب شده بود مجازات می شد . جهت گرفتن اخبار و طلاعات لازم و دقیق در قلمرو و حاكمیّت خود جاسوسان و كسانی را كه استراق سمع می كردند گمارده بود . البته این نیز در شمار فرمانهای او به حساب می آمد . بنیان گذار پادشاهی ماد این عوامل را به عنوان چشم و گوش خود مٲمور تفتیش در امور كشوری كرده بود . البته باید گفته شود كه سازمان جاسوسی بسیار پیشرفته در زمان داریوش یكم متٲثر از همین اقدام است و باید ریشه و منشٲ آن در عصر مادها و آن هم در عهد حكومت نخستین پادشاه ماد دانست .

 

 همسایگان دولت ماد :

بابلی ها ، ایلامی ها ، آشوریها .

شاهان ماد :

 

1- دیاكو ( 701 655 ق.م )

2- فرورتیش ( 655 633 ق.م )

3- هوخشتره ( 633 584 ق.م )

4- آستیاگ ( 584 554 ق.م )

 

قبایل مادها :

 

مادها دارای قبایل زیادی بودند كه از مهمترین این قبایل می توان به شش قبیله اشاره كرد كه  در اتحاد قبایل ماد شركت داشتند . از آن جمله می توان به قبایل زیر اشاره كرد :

قبیله بوسیان ( بوس ها ) ، پارتاكن ها ( پارتاكنیان ) ، ستروخات ها ( ستروخاتیان ) ، آریزانت ها ( آریزانتیان ) ، بودی ها ( بودیان ) و ماگاها ( ماگیان ) . البته آخرین قبیله را باید همان قبیله ( مغان ) دانست .

 

قبیله مغان یكی از قبایل مادها است كه از نظر سیاسی دارای وجهه و امتیاز بیشتری از پارسیان بودند كه در جنوب سرزمین مادها زندگی می كردند .

قبیله مغان طبقه روحانی را در حكومت های ایرانیان ( مادها و پارس ها ) تشكیل می داده و آداب و عاداتی را دنبال می كرده كه بعد ها بصورت وظیفه و سنن دینی در آداب و رسوم ایرانیان متداول و معمول شده است . از آن جمله می توان شیوه دفن مردگان با آیین تطهیر و شیوه های شتشو ، از بین بردن جانوران زیانكار ، ازدواج های خانوادگی را نام برد . علی رغم جنبش ها و تفكرات دینی و اعتقادات قبیله ای ضدّ مغان در شرق ایران و قدرت سیاسی در جنوب غربی ایران مغان خیلی سریع خود را وارد امور سیاسی و مذهبی كردند و به گونه ای روز افزون حتّی دارای قدرت سیاسی شدند .

مغان بصورت چهرهای مبارز ، اداره كننده مراسم مذهبی و قربانی و علاقمندان سرسخت یه ثنویت معرفی شده اند . و ظاهراً حاملان و ناقلان تفكرات دینی و آداب و سنن غرب ایران هستند . و  اساساً به عنوان راهنمایان جوامع و كسانی با اندیشه پردازی مردم را دعوت به قبول آداب و آیین خدایان می كرده اند .

 

دلایل ضعیف شدن مادها :

 

خوش گذرانی پادشاه آستیاگ .

ستم های پادشاه بر مردم .
نارضایتی دیگر گروه های ایرانی به ویژه پارس ها از پادشاه ماد كه از آن ها مالیات می گرفت و به كارهای كشور رسیدگی نمی كرد . در نتیجه آن ها نیز حاضر به اطاعت از مادها نبودند .

سقوط ماد ها :

 

سر انجام در سال 552 كوروش دوّم در مقابل پادشاه آن زمان ( آستیاگ ) قیام کرد و پس از یك نبرد مادها استقلال خود از دست داده و به عنوان یك استان ( ساتراپی ) در می آید .

 

البته پارس ها از هر قوم و قبیله ای به مادها نزدیك ترند و از یك ن‍ژاد می باشند . مادها پس از پیروزی پارسیان بر مادها در حكومت پارس ها ( هخامنشیان ) از امتیازات سیاسی و اجتماعی و معافیّت مالیاتی مانند پارس ها بر خوردار نبودند ولی در دولت هخامنشی مهمترین مٲموران دولتی و صاحب منصبان از میان مادها نیز برگزیده شده بودند . مادها در میان نیروهای حافظ جان درباریان هخامنشیان بوده و نیز برخی از اعضای ده هزار نفری جاوید را تشكیل می داده اند .

اكباتان پایتخت مادها همچنان برای پادشاهی هخامنشی به عنوان نخستین پایگاه و پایتخت می ماند .

نخستین قوم خویشاوند با مادها را می توان پارس ها دانست كه آن زمان در جنوب سرزمین ماد در ناحیه ی امروزی خرّم آباد در ناحیه ی پارسواش یا پارسوماش سكونت داشتند . البته پارس ها بعد ها به ناحیه ای كه به نام آنها نام گذاری شد یعنی پارس ( فارس كنونی ) مهاجرت كردند .

 

منبع:http://aryan-generation.blogfa.c om







ارسال توسط علی رعیتی | تاریخ : جمعه 21 مرداد 1390 | نظرات ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
صفحات دیگر